Friday, July 5, 2024

Apa Itu Fediverse?

Intipati

Fediverse ialah rangkaian sosial global yang terdiri daripada pelayan-pelayan yang saling berhubung, membolehkan orang berkomunikasi merentasi platform yang berbeza. Threads adalah aplikasi pertama Meta yang dibina untuk serasi dengan fediverse untuk membantu orang menyertai perbualan awam dan mencari komuniti mereka, tanpa mengira pelayan yang mereka gunakan. 


Visi mereka adalah agar pengguna pelayan lain yang serasi dengan fediverse dapat mengikuti dan berinteraksi dengan orang di Threads tanpa perlu memiliki profil Threads, dan sebaliknya, menghubungkan komuniti.


Apa Itu Fediverse?

Fediverse adalah rangkaian global terbuka yang terdiri daripada pelayan media sosial yang saling berhubung tetapi masih berdikari, masing-masing dengan pengguna, kandungan dan peraturannya sendiri. Pelayan-pelayan ini berkongsi maklumat antara satu sama lain untuk membolehkan orang berhubung dan menemui perkara baru di seluruh fediverse. Jadi, apa maksudnya? Fediverse membolehkan anda berkomunikasi merentasi pelayan yang berbeza – bayangkan memuat naik di Threads dan orang lain melihat muat naik anda di Tumblr atau Flipboard.


Analogi yang berguna adalah e-mel. Jika anda menggunakan Yahoo dan rakan anda menggunakan Gmail, anda boleh menghantar e-mel antara satu sama lain kerana kedua-dua penyedia mematuhi protokol yang sama. Tidak seperti e-mel, perbualan dan profil fediverse anda adalah awam dan boleh dikongsi merentasi pelayan.


Pada masa ini, kebanyakan rangkaian sosial tidak berfungsi dengan cara itu. Sebagai contoh, orang di Reddit tidak boleh mengikuti orang di Pinterest.


Fediverse mengubah perkara itu, membolehkan orang mengikuti satu sama lain dan berkomunikasi merentasi pelayan yang berbeza.


Apakah Peranan Meta dalam Fediverse?

Meta tidak memiliki fediverse. Threads hanyalah salah satu daripada banyak pelayan yang telah menyertai fediverse. Threads adalah aplikasi pertama Meta yang dibina untuk serasi dengan fediverse dengan mengintegrasikannya dengan ActivityPub, protokol rangkaian sosial terbuka. Threads akan menjadi salah satu rangkaian sosial di fediverse di mana kandungan boleh mengalir antara Threads dan pelayan lain.


Orang berumur 18 tahun ke atas dengan profil Threads awam di lebih daripada 100 negara boleh menghidupkan perkongsian ke fediverse. Jika anda menghidupkan perkongsian ke fediverse, orang di pelayan fediverse lain akan dapat mencari dan mengikuti profil Threads anda, melihat dan berinteraksi dengan kandungan anda, serta berkongsi kandungan anda dengan sesiapa sahaja di dalam atau di luar pelayan mereka.


Perkongsian ke fediverse mempengaruhi privasi dan kawalan anda terhadap maklumat anda. Untuk mengetahui lebih lanjut, lawati halaman bantuan mereka, Panduan Fediverse di Laman Privasi mereka, dan Dasar Privasi Tambahan Threads.


Mereka berharap dengan menyertai ekosistem pelayan yang saling beroperasi yang berkembang pesat ini, Threads akan membantu orang mencari komuniti mereka, tanpa mengira pelayan yang mereka gunakan.



Apakah Manfaat Rangkaian Sosial Terbuka?

Rangkaian sosial terbuka menjadikan kandungan lebih mudah diakses merentasi pelayan. Sebagai contoh, jika anda menghidupkan perkongsian ke fediverse, ini bermakna profil Threads dan muat naik anda akan dapat diakses dari pelayan lain juga, membolehkan anda mencapai orang baru tanpa usaha tambahan.


Dengan rangkaian sosial terbuka, orang yang menggunakan pelayan serasi fediverse akan dapat mengikuti dan berinteraksi dengan orang di Threads tanpa perlu memiliki profil Threads, dan sebaliknya, menghubungkan komuniti.


Pembangun boleh membina jenis ciri dan pengalaman pengguna baharu yang boleh mudah disambungkan ke rangkaian sosial terbuka lain, mempercepatkan kadar inovasi dan eksperimen. Ini akan memberi orang lebih banyak pilihan apabila ingin mencapai audiens baru, mengembangkan komuniti mereka, dan menyertai perbualan awam mengenai topik yang mereka minati.

#fediverse


No comments:

Post a Comment